VoorleesExpress ontvangt boeken van boekenwinkels tijdens IJsberenfeestje

Gepubliceerd op: 23 juni 2023 08:00

afbeelding voorleesexpressgezin

Op de langste dag van het jaar (21 juni) konden kinderen en hun (groot)ouders verkoeling zoeken in de bibliotheek Lisse, Oegstgeest en Sassenheim voor een echt ijsberenfeestje. Dit ter gelegenheid van de samenwerking tussen de VoorleesExpress van de Bibliotheek Bollenstreek en de Rijnlandse Boekhandel uit Oegstgeest, Boekhandel Wagner uit Sassenheim en Grimbergen Boeken uit Lisse tijdens de campagne Geef een Prentenboek Cadeau.

Eigenaren van deze boekenwinkels en hun klanten zorgden voor een enorme donatie boeken van Kleine IJsbeer. Een ijsbeer in de tropen van Hans de Beer voor kinderen van de VoorleesExpress van de Bibliotheek Bollenstreek. De actie heeft als doel om het voor elk kind mogelijk te maken te kunnen lezen en beschikking te hebben over boeken.

Boukje Westerman, Projectleider VoorleesExpress, vertelt: de VoorleesExpress is erop gericht om de taalontwikkeling van laagtaalvaardige kinderen tussen de 2 en 8 jaar thuis te stimuleren. Getrainde vrijwilligers bieden een half jaar begeleiding met als doel de ouders handvatten te geven voor taalplezier en taalontwikkeling thuis.

Het initiatief ‘Geef een prentenboek cadeau’ heeft als missie alle – maar dan ook alle – kinderen in Nederland en Vlaanderen te laten opgroeien tussen de allermooiste kinderboeken. Als er thuis mooie boeken zijn, ontdekken kinderen en ouders hoe leuk lezen en voorlezen is; hoe heerlijk het is om je te verliezen in een prachtig verhaal, in een onbekende wereld. Geletterdheid is bovendien een voorwaarde voor succes op school en later in de samenleving.

Tijdens het IJsberenfeestje werd de kinderen voorgelezen uit Kleine ijsbeer. Een ijsbeer in de tropen. Daarna werd er, samen met een ijsbeer, ijsschotsentikkertje gespeeld en konden de kinderen in het thema van het boek, een vriendschapssteen maken, die ze aan een dierbare kunnen geven. Na het uitzwaaien van de ijsbeer gingen de kinderen trots naar huis met hun eigen boek.

afbeelding voorlezen afbeelding knutselen