Eenvoudig nieuws

Maak een woordspin om de taaldoelen van jouw taalmaatje in beeld te brengen

Onderdeel van integreren is het meekrijgen van het nieuws in Nederland. Vaak zijn nieuwsberichten te moeilijk voor jouw taalvrager. Er zijn verschillende websites die nieuws in eenvoudige taal brengen.

NOS | Nieuws van de Week

Elke week maakt de NOS een journaal van tien minuten voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven of die de Nederlandse taal leren. Het journaal bestaat uit drie onderwerpen vertelt in makkelijke taal. Nieuws van de Week is te bekijken via YouTube.

In Nieuws van de Week wordt eenvoudige taal gebruikt en langzaam gesproken. Is het niveau te hoog voor jouw taalvrager? Via de instellingen (tandwiel) onder de video kun je de afspeelsnelheid aanpassen.

Ga naar Nieuws van de week

De slimme nieuwslezer

De Slimme Nieuwslezer is een knipselkrant op de computer. Hij is speciaal gemaakt voor mensen die graag hun Nederlands willen verbeteren. Taalvragers leren Nederland via nieuwsberichten beter kennen.

Ieder nieuwsbericht geeft uitleg bij moeilijke woorden. Ook bevat het oefeningen over de nieuwsberichten.

De Slimme Nieuwslezer is voor iedereen gratis en onbeperkt te gebruiken. Je moet alleen wel eerst een account aanmaken.

Ga naar De slimme nieuwslezer

Nieuwsbegrip

Nieuwsbegrip is leren met het nieuws van de dag. Wekelijks verschijnen er actuele thema’s op het platform. Bij nieuwsbegrip kun je hetzelfde artikel lezen op verschillende niveaus. Hierdoor sluit de tekst altijd aan bij het taalniveau van jouw taalmaatje. Nieuwsbegrip wordt ook gebruikt in het basis en voortgezet onderwijs. Het is een bewezen leermethode. Het is gemaakt voor kinderen, daardoor kunnen onderwerpen niet interessant zijn voor jouw taalvrager.

Bibliotheek Bollenstreek heeft een abonnement op Nieuwsbegrip. Wil jij gebruik maken van deze website. Neem contact op via taalhuis@bibliotheekbollenstreek.nl. Wij geven jou dan toegang tot onze leeromgeving.